WTH wint Energie Award

WTH Vloerverwarming BV wint Energie Award 2008!

Op de Energie vakbeurs 2008 in Den Bosch is op 7 oktober 2008 de Energie Award 2008 uitgereikt aan WTH Vloerverwarming & -koeling.

De prijs werd toegekend omdat WTH het nieuwe bedrijfspand zo heeft ingericht met behulp van thermische en fotovoltaïsche energiewinning, dat het vrijwel onafhankelijk is van externe energiebronnen. Het resultaat is zeer duurzaam, reproduceerbaar, met innovatief beheer en ook zeer gericht op transitie. Ook de koppeling van warmte- en koudeproductie en opslag, alsmede het vanuit de atmosfeer binnenhalen van energie via het dak geeft een positieve bijdrage aan de algehele energiehuishouding.

De jury constateerde dat hiermee feitelijk het tijdperk afgesloten wordt dat men afhankelijk is van energiebronnen, die centraal worden geregeld. Het blijkt mogelijk dat er gebruik gemaakt kan worden van in de natuur voorkomende energiebronnen op plaatselijk niveau.

Energiezuinige toepassingen in het WTH bedrijfspand

Energielabel A++

Voor het pand mocht WTH in juni 2008 al het hoogst haalbare energielabel, A++, in ontvangst nemen. Voor het label dient de EPC kleiner dan 0,5 te zijn. WTH scoorde een EPC van maar liefst 0,36. Dit is redelijk uniek, omdat het gebouw ook een productiehal van ruim 1900 m2bevat. Een prestatie van formaat, die bewijst dat het een zeer energiezuinig pand is. Het bedrijfspand in Dordrecht bestaat uit magazijn- en productiehallen, kantoor- en vergaderruimten en een bedrijfsrestaurant met een totale oppervlakte van 4100m².

WTH heeft de uitmuntende score te danken aan onder meer eigen systemen met warmtepompen en open bronnen. Daarnaast maakt WTH ook gebruik van andere systemen en heeft het diverse maatregelen getroffen om dit label te behalen.

Vloerverwarming en -koeling

Zo wordt het gehele gebouw verwarmd en gekoeld door middel van vloerverwarming / vloerkoeling met naregeling per ruimte. Ook is er plaatselijk een deel van de installatie als wandverwarming / koeling uitgevoerd.

De bodem onder het pand fungeert als warmte en koude opslag. Hiervoor zijn twee warme en twee koude bronnen van 127m diep geboord. De luchtverversingsinstallatie is bovendien voorzien van een HR warmteterugwinning.

Energiedak

Zo is het pand voorzien van een energiedak om elektriciteit op te wekken. Het dak is voorzien van het Evelon®-Solardaksysteem met 400 m2 solardakbanen. Per m2 geven de silicium dakbanen een maximale opbrengst 50 kWh. De opbrengst van het dak voorziet de volledige zijvleugel van het pand van energie.

Zonnecollectoren in het asfalt

De parkeerplaats bij het WTH pand is voorzien van een asfalt/zonnecollector. Met deze collector vindt er warmte en koudewinning plaats uit het parkeerterrein. Het parkeerterrein dient als zonnecollector voor het opladen van de warme bron en met deze warmte wordt het terrein in de winter sneeuw en ijsvrij gehouden, zodat er hiervoor geen strooizout gebruikt wordt.

De verlichting in het pand is op basis van detectie en daglichtregeling, zodat er geen lampen onnodig aan staan en hierdoor energie wordt bespaard.

Geen gasaansluiting

Naast de bovenstaande systemen is het hele pand vrij van gasaansluitingen en veroorzaakt het geen extra CO2-uitstoot. Dit is te danken aan het gebruik van groene stroom en zelfopgewekte zonne-energie.

Publicatiedatum: 14 oktober 2008