WTH in landelijke top 10 zuinigste kantoorgebouwen

Het hoofdkantoor van WTH Vloerverwarming en -koeling in Dordrecht heeft een achtste plaats behaald in de top 10 van zuinigste kantoorgebouwen van Nederland. De verkiezing is een initiatief van Souverein Advies, een adviesbureau voor energiezuinige oplossingen, met medewerking van SenterNovem. De lijst wordt binnenkort officieel bekend gemaakt op www.energiezuinigstekantoor.nl.

Het pand van WTH, dat eind vorig jaar al de Energie Award 2008 won op de Energie Vakbeurs in Den Bosch, heeft een EPC van 0,455 en een Energielabel A++. Bijzonder omdat het gebouw 4100 m2 groot is met een productiehal van ruim 1900 m2 . Het bedrijfspand dat in 2003 werd betrokken, is met hulp van goede isolatie, warmtepompen voor verwarmen en koelen, ventilatiewarmteterugwinning, energiezuinige verlichting en zonnepanelen zo ingericht dat het vrijwel onafhankelijk is van externe energiebronnen. Het resultaat is een zeer duurzaam gebouw waar WTH trots op is. Ook omdat het past binnen de visie van het bedrijf om bij te dragen aan een beter milieu door het leveren van energiezuinige producten.

WTH heeft de EPC van 0,455 onder meer te danken aan een zelf ontworpen systeem van warmtepompen en -bronnen. Zo wordt het hele gebouw verwarmd en gekoeld door middel van een warmtepomp met vloerverwarming en -koeling met naregeling per ruimte. Op sommige plaatsen is ook wandverwarming en -koeling toegepast. De bodem onder het pand fungeert als warmte- en koudeopslag. Hiervoor zijn twee warmtebronnen en twee koudebronnen van 127 meter diep geboord.

Het pand heeft daarnaast de beschikking over een energiedak met 298 m2 solar dakbanen om elektriciteit op te wekken met een jaaropbrengst van circa 10.000 kWh. Het zonnedak voorziet de volledige zijvleugel van het pand van energie.Op de parkeerplaats zijn zonnecollectoren in het asfalt ingebouwd. Het parkeerterrein dient als zonnecollector voor het opladen van de warmtebron en met de vrijkomende warmte wordt het terrein in de winter ook sneeuw- en ijsvrij gehouden zodat er geen strooizout gebruikt hoeft te worden.

De verlichting in het pand is geregeld op basis van aanwezigheidsdetectie en daglichtregeling zodat er geen lampen aan staan als er niemand is of voldoende buitenlicht is. Naast de bovenstaande systemen is het hele pand vrij van gasaansluitingen en veroorzaakt het geen extra CO2-uitstoot. Dit is te danken aan het gebruik van groene stroom en de zelfopgewekte zonne-energie. De luchtverversingsinstallatie, tenslotte, is voorzien van een warmteterugwinning.

WTH is de toonaangevende leverancier van vloer- en wandsystemen voor verwarmen en koelen. Al meer dan 30 jaar ontwikkelt, produceert en verkoopt WTH met succes kwalitatief hoogwaardige systemen die een bijdrage leveren aan een laag energieverbruik en een optimaal comfort. Meer informatie over WTH vindt u op www.wth.nl.

Publicatiedatum: 22 september 2009