Een oude vloerverwarmings-installatie weer als nieuw?

Makkelijker dan je denkt!

Een tijd terug werd ik gebeld door meneer Den Besten. Hij woont in een appartement met vloerverwarming in Deventer. Hij had het probleem dat van de 11 groepen er een aantal groepen niet warm werden. Op die plekken was de vloer zeker 10 graden kouder dan elders in huis. Wat bleek: de binnenwerken van de 12 jaar oude installatie waren vervuild en bleven hangen. We besloten de installatie een nieuwe start te geven met WTH EasyNext – een mix van technologie en diensten die de prestaties van bestaande vloerwarming (eventueel gecombineerd met radiatoren) flink verbeteren. Meneer Den Besten is blij en dan zijn wij dat natuurlijk ook. Hij zegt nu: “Ik ben zo content over de hulp en het resultaat dat ik besloot er de andere bewoners in ons complex een brief over te sturen. Meer dan 40 andere bewoners lieten het nu ook uitvoeren en iedereen is zeer enthousiast.”

We introduceerden WTH EasyNext jaren geleden al en al die tijd ook al, krijgen we hele positieve reacties. Nu steeds meer oudere installaties kleine gebreken gaan vertonen, ontvangen we steeds vaker vragen zoals die van meneer Den Besten. EasyNext geeft daar zo goed antwoord op, omdat we de componenten die door de tijd onderhevig zijn aan slijtage vervangen én de hele vloerverwarmingsinstallatie en regeling optimaliseren. 

De nieuwe WTH UMR2 regeling die we installeren is namelijk zo gemaakt dat de pomp en de ventielen eens per 24 uur aansturing krijgen, waardoor vast zitten wordt voorkomen. Daar komt nog bij dat de UMR2 regeling het mogelijk maakt om verschillende ruimtes in huis apart te regelen (verwarmen of koelen, indien beschikbaar). Je kunt dan per ruimte de gewenste temperatuur instellen via bijvoorbeeld een draadloze thermostaat.

“Iedereen is er erg gelukkig mee”

We vroegen meneer Den Besten naar zijn ervaringen met EasyNext en hij was graag bereid ons er meer over te vertellen. 

“Ik ben inmiddels 15 jaar met pensioen, ik had een bedrijf in bouwmanagement, ADB Bouwmanagement b.v. In mijn werkzame leven had ik diverse keren contact met WTH, omdat ik veel panden begeleidde waar ook vloerverwarming in werd geïnstalleerd. Toen wij dit appartement kochten zat daar een WTH-vloerverwarmingsinstallatie in en omdat ik goede ervaringen had met WTH besloot ik te bellen over de problemen. We hebben een regeling met 11 groepen waarvan een aantal groepen (de groepen langs de buitengevel) koud bleven. Daar was de vloer zeker 10 graden kouder. De installateur kreeg helaas het probleem niet opgelost. Ik dacht: WTH kan mij precies vertellen wat er mis mee is.”

“Na diverse gesprekken met Marcel, die een aantal voorstellen deed, kwamen we er samen uit wat de beste oplossing zou zijn. Het grote voordeel van WTH was dat zij alle tekeningen nog hadden, zodat zij op kantoor konden zien wat er aan de hand was. Ik hoefde alleen maar een aantal foto's van de installatie te maken en Marcel maakte aan de hand van deze gegevens een prima offerte.”

“Toen het eenmaal was uitgevoerd was ik daar zo enthousiast over dat ik dacht: dit moet ik niet voor mezelf houden. Ik had op VVE-vergaderingen al vernomen dat veel andere bewoners dezelfde klachten hadden, dus ik besloot een brief te schrijven over mijn ervaringen, de klacht, de oplossing en de kosten en stopte die bij alle 172 appartementen in de bus. Het resultaat is dat heel veel andere bewoners inmiddels ook een offerte aanvroegen en in 41 andere appartementen is deze oplossing ook al toegepast.” 

“Een aantal bewoners ging nog zelf op onderzoek uit en vroeg een offerte aan bij een installatiebedrijf. Deze bleek echter hoger als die van WTH, dus zij hebben nu ook besloten om met WTH in zee te gaan. Iedereen die het heeft laten uitvoeren is erg enthousiast. Het is heerlijk om te merken dat de installatie weer optimaal functioneert en we nu ook volop gebruik kunnen maken van de koelfunctie, zodat het met de hoge temperaturen lekker koel blijft. Namens de bewoners van het Pothoofd kan ik dan ook zeggen dat we er erg gelukkig mee zijn. Ik bedank Marcel dan ook voor zijn adviezen en de prettige samenwerking.”  

Meer comfort, minder energieverbruik

Wij worden blij van zo’n verhaal, omdat we weten dat de oplossing niet zo complex is, maar enorm veel comfortverbetering geeft. De regelingen van 10/15 jaar geleden waren nu eenmaal niet zo geavanceerd als ze nu zijn. En ook op het gebied van energiebesparing geeft EasyNext goede resultaten. Door zo nodig de leidingen te laten spoelen en het systeem goed in te regelen in combinatie met de UMR2 regeling, presteert de vloerverwarming immers weer optimaal.

Ook geschikt voor installaties van andere merken

Ook goed om te weten: EasyNext is geschikt voor elk type en merk vloerverwarming. Het kan dus ook worden toegepast op installaties van derden. Eerder deze week sprak ik met een mevrouw uit Zoetermeer met een product en regeling van derden. Zij kwam bij ons terecht, omdat ze niet wist wat ze moest doen en nergens terecht kon met haar probleem. Wat bleek, de regeling van haar 8 jaar oude installatie was defect. We boden haar de UMR2 regeling die we toepassen bij EasyNext. Na de installatie is ze weer hartstikke blij en dat maakt mij weer blij, want we hebben weer een tevreden klant gerealiseerd. Ook zij gaat haar VVE hierover informeren en mogelijk kunnen we hierin nog meer bewoners van dienst zijn.

Oudere installaties weer als nieuw

De kern van het verhaal? Als er problemen zijn met een huidige, al wat oudere vloerverwarmingsinstallatie hebben wij daarvoor een goede oplossing. We verhelpen het probleem en zorgen ervoor dat de installatie weer zeker 15 jaar probleemloos meegaat. Meer weten? Neem contact met mij op, ik vertel je graag meer.

Direct een offerte aanvragen

 


Marcel de Haan

Geschreven door:

Marcel de Haan

Teamleider Service