Terug naar overzicht

Blog

Innovatie in de bouw- en installatiebranche: wat wil de nieuwe generatie?

Sinds vorig jaar beschikt WTH over een heuse afdeling Innovatie. Niet dat we hiervoor niet innoveerden, maar de organisatie zat zo vol ideeën dat we dachten: daar moet een team op komen te zitten. Want probeer een gaaf idee maar eens uit te werken en te ontwikkelen naast je gewone werk, dat is gewoon heel lastig. En dus zijn we nu met een paar collega’s dedicated om nieuwe ideeën tot uitvoering te brengen. Onze ambities zijn groot. Er kan ook nog zoveel! En als ik dan luister naar bijvoorbeeld pas afgestudeerden, dan denk ik, we gaan nog heel veel leuke dingen doen :-)

Onlangs kregen we alle trainees van TBI op bezoek en dat bleef mij bij. Voor hen was het een dag om kennis te maken met WTH, voor mij een dag om te vragen, vragen en vragen. Want we zijn in de branche in veel opzichten echt goed bezig. In andere opzichten ook weer niet. Als je bedenkt wat er allemaal al kan.
Neem de ambitie om van het gas af te gaan. Een extreem belangrijke stap als we minder CO2 uit willen stoten, maar het duurt best lang en gaat met kleine stapjes. Ik begrijp dat natuurlijk ergens ook wel, je bouwt gebouwen en woningen niet zomaar om, maar wij zitten in een kantoorpand van 15 jaar oud dat al 15 jaar gasloos is. Het kan dus al heel lang, maar het gaat helaas niet zo snel.

Het toverwoord: flexibiliteit

En nu kwamen dus die trainees langs. Dé kans om te vragen hoe zij de woning van de toekomst zien. Waar hebben zij behoefte aan? Nou, daarin hadden ze aan één woord genoeg: flexibiliteit. De wens? Altijd alles kunnen aanpassen zoals zij dat willen. Voor een huis betekent dat bijvoorbeeld geen vaste wanden meer, maar een indeling kunnen veranderen als daar behoefte aan is. Voor hun hele levensinstelling betekent dat: geen bezit meer, maar gebruik. Bezit je iets, dan moet je het weggooien als je het niet meer nodig hebt. Lease je iets, dan lever je het simpelweg weer in als je het niet meer nodig hebt en kan iemand anders het gebruiken (of kunnen de materialen worden hergebruikt).

Geen bezit meer, maar gebruik

Een thermostaat bijvoorbeeld, vinden zij totaal overbodig. Dat kan toch ook via de mobiele telefoon? Liever ook, leasen ze het hele systeem, waarbij het automatisch wordt geüpdate als dat nodig is. Want hoe ouderwets om thuis te moeten blijven voor onderhoud als er iets kapot is of als iets onderhoud nodig heeft. Dat kan toch ook op afstand? En bovendien, als je leased kun je altijd beschikken over het nieuwste, met de modernste snufjes en de laatste technologie. En dat is precies wat ze willen.

Samenwerkingen die niet voor de hand liggen

Na zo’n dag zit ik weer vol inspiratie. We hebben bij WTH veel gekke ideeën, maar het kan mij niet ver genoeg gaan. Daarbij is het overigens mijn stellige overtuiging dat we samenwerkingen aan moeten gaan met partijen van buiten de branche. Dat doen wij ook en dat gaat gave dingen opleveren.

Duurzaam, comfortabel en gezond

Ons product is in principe super-toekomstproof als je naar de ambities in de branche kijkt. Het is duurzaam, past perfect in een all electric woning en beantwoordt aan de toenemende vraag naar koeling. Want onze huizen en gebouwen zijn straks zo goed geïsoleerd dat we misschien nauwelijks nog verwarming nodig hebben. Koeling daarentegen zeker wel. De vloerkoeling die wij combineren met onze vloerverwarming biedt dan de perfecte oplossing. En het is ook nog een gezonde manier van verwarmen en koelen, iets waar ook steeds meer aandacht voor is (lees hier bijvoorbeeld het blog van mijn collega Joris over de WELL standaard).
Dat is dus allemaal goed op orde, maar we willen meer. De nieuwe generatie consumenten wil meer. We willen flexibel, we willen gemak, we willen een slim huis en kantoor, we willen het allemaal afgestemd op onze persoonlijke voorkeuren, we willen…

Nog genoeg werk aan de winkel dus voor ons. Wie doet en denkt er mee?

Marijke Zanen

Geschreven door:

Marijke Zanen

Manager Innovatie